Czym jest pozytywna dyscyplina?
Jest to metoda wychowawcza, która pomaga, rodzicom, w atmosferze szacunku i miłości wychowywać dzieci i budować z nimi dobre relacje. Pozytywna dyscyplina doskonale sprawdza się także w przedszkolu i szkole, co pokazuje doświadczenie wielu nauczycieli. Uczy ona współpracy z dziećmi. Wywodzi się z nurtu psychologii indywidualnej austriackiego psychoterapeuty Alfreda Adlera. Badacz ten jako jeden z pierwszych zainteresował się jednostką w szerszym kontekście społecznym i uważał, że każdy z nas ma jedno pragnienie - poczucie przynależności i tego, że jest ważny.
Korzyści ze stosowania pozytywnej dyscypliny
Dzięki wdrożeniu tej metody wychowawczej rodzicom łatwiej:
-rozumieć ich dzieci,
-wspierać ich naturalny potencjał,
-w sposób skuteczny radzić sobie z codziennie przejawiającymi się trudnościami takimi jak: sprzątanie, ubieranie się, wychodzenie z domu itp.,
-wychowywać dzieci na mądrych, odpowiedzialnych, pewnych siebie, a jednocześnie wrażliwych dorosłych;
5 zasad pozytywnej dyscypliny
1. Przynależność i znaczenie
Dzieci przez cały czas potrzebują wiedzieć i czuć, że są dla nas ważne.
2.Uprzejmość i stanowczość
Bycie uprzejmym to wyraz szacunku dla dziecka, a stanowczość jest wyrazem szacunku dla samego siebie, a także umiejętność dostosowywania się do wymogów sytuacji. Jeśli pozbawimy uprzejmość stanowczości, spowodujemy nadmierną pobłażliwość, a gdy stanowczość z kolei pozbawimy uprzejmości, wyrazimy potrzebę kontrolowania sytuacji i pozbawimy dziecko szacunku. W przypadku napadu złości, np. w sklepie, gdy dziecko płacze, ponieważ nie chcemy kupić mu wypatrzonej zabawki, choć było uprzedzane, że tego nie uczynimy, warto powiedzieć: "widzę, że jest ci przykro, ponieważ nie mogę kupić ci tej zabawki, umawialiśmy się, że możemy na nią jedynie popatrzeć".
3.Myslenie długofalowe
Pozytywna dyscyplina zakłada rezygnację z systemu nagród i kar jako metody wychowawczej. Kary i nagrody dają szybki efekt, natomiast pozytywna dyscyplina proponuje pracę nad budowaniem relacji i wychowaniem w szacunku. Jest to strategia, która wymaga poświęcenia sporej dawki czasu i pracy, ale efekty są bardzo wartościowe i satysfakcjonujące dla członków rodziny.
4. Nauka ważnych umiejętności społecznych i życiowych
Dzięki pozytywnej dyscyplinie pomagamy dzieciom wzrastać w szacunku do siebie i innych, nabywać umiejętności rozwiązywania problemów, słuchania potrzeb innych i komunikowania swoich oraz współpracy. Dzieci uczą się bycia pożytecznym w domu, w przedszkolu, szkole lub innych społecznościach, a także, jak bardzo ważny jest wkład każdej osoby we wspólne dobro.
5.Zachęcanie dzieci do odkrywania, jak bardzo są kompetentne i zdolne
Mimo że człowiek jest zwierzęciem stadnym, każdy na swój własny sposób wpływa na to, jak wygląda nasz świat i rzeczywistość. Będąc rodzicami, nie chcemy, aby nasze dzieci ślepo podążały za tym, co mówią inni, ale aby ufały sobie i potrafiły podejmować niezależne od innych decyzje.
Pozytywna dyscyplina zachęca do budowania własnej siły i autonomii i do ich konstruktywnego wykorzystania, do wymyślania autonomicznych rozwiązań oraz do twórczego wykorzystania wszystkich posiadanych umiejętności i zasobów.
Pozytywna dyscyplina to tworzenie więzi i budowanie poczucia bezpieczeństwa - fundamentu dla każdego innego aspektu rozwoju i edukacji dziecka. To branie pod uwagę jego punktu widzenia. To wychowanie bez nagród i kar, skupiając się na rutynie i wewnętrznej motywacji dziecka. Warto zachęcać najmłodszych do podejmowania wysiłku, za każdym razem pamiętając, aby odpowiednio go docenić. Z pewnością takie wychowanie zaowocuje i w przyszłości przyniesie dziecku mnóstwo korzyści.
Oprac. E. Gałecka
Literatura:
1. Jane Nelsen, Pozytywna dyscyplina
2. Jane Nelsen, Cheryl Erwin, Rosalyn Ann Duffy Pozytywna dyscyplina dla przedszkolaków
3.Jane Nelsen, Kristina Bill, Joy Marchese Pozytywna dyscyplina dla zapracowanych
i ( przemęczonych) rodziców